Tuesday, September 23, 2008

Tali Dalam Kehidupan Pengakap

Penulisan dibawah ini dipetik daripada isi buku yang
dikarang oleh Famie Shafie

MENGENAL JENIS TALI
Tali telah diketahui dalam sejarah pembuatannya diperbuat daripada pelbagai bahan yang di fikirkan boleh di jadikan tali daripada serat pokok ke akar kayu hingga ke polimer. Setiap jenis tali mempunyai kegunaan yang berbeza mengikut keadaan.

Tidak mengira tali tersebut diperbuat daripada bahan apa ia hanya terbahagi kepada dua sifat utama; dinamik dan statik. Dinamik bermakna pergerakan, manakala statik adalah benda yang tidak bergerak seperti berdiri tegak juga di tafsir sebagai statik.

Ambil seutas tali yang bersifat dinamik dan seutas yang bersifat statik kedua-duanya sepanjang 2 meter. Tali-tali tersebut apabila ditarik akan menunjukkan nilai sifatnya di mana tali yang bersifat dinamik mempunyai nilai memeri, iaitu bila ditarik akan memanjang sebanyak 3 hingga 5 peratus dan apabila dilepaskan ia akan kembali pada panjang yang asal. Manakala tali yang bersifat statik apabila ditarik ia tidak memanjang malah menjadi keras dan kuat. Cuba anda kaji kes berikut dan cuba bayangkan keadaan dan kegunaan tali yang sesuai;

Jika terdapat pohon pokok setinggi 20 kaki yang telah mati dan kering di kawasan rumah anda dan keadaan dahan-dahan pokok tersebut merbahaya bagi orang yang lalu lalang dan anda membuat keputusan untuk mematahkan dahan-dahan pokok tersebut dengan cara mencampakkan tali yang bertanjul di hujungnya ke dahan tersebut dan merentap dengan kuat untuk mematahkan dahan tersebut. Apakah sifat tali yang perlu digunakan?

Untuk rentapan kita menggunakan tali statik seperti tali rami manila atau statik kermantle.

Tahukah anda? Permainan tradisi tarik tali menggunakan tali rami kerana sifatnya yang statik bagi menjamin janaan daya yang serata.

Bayangkan keadaan dimana pendaki gunung semasa berada di pertengahan pendakian…. Apakah sifat tali yang di gunakan?

Tahukah anda? Sifat tali dinamik yang memeri membuat daya yang di jana hilang dalam proses memanjang tersebut. Tali keselamatan yang di gunakan oleh pendaki gunung mampu menanggung beban jatuh seberat lebih 100 kilo dengan menyerap hentakan tersebut.


Kucing yang bernama Momod ini berjaya dilatih untuk membuat
simpulan yang mudah, tiada alasan manusia tidak boleh menguasainya.

MENYIMPAN TALI
Di mana dan bagaimana untuk menyimpan tali dan mengapa kita harus berbuat demikian perlu di titik beratkan sebagai seorang pengamal seni gunaan tali mahupun tidak, kerana tali mesti layak secara fizikal untuk di gunakan bagi menjamin faktor keselamatan.

DI MANA TALI HARUS DISIMPAN
Tali hendaklah di simpan dalam bilik yang mempunyai pengudaraan yang baik dan terlindung daripada terdedah kepada panas terik matahari yang menjadikan tali terlalu kering dan merekah. Ini juga dapat melindungi tali dari lembapan terutamanya air hujan yang mengandungi paras asid yang tinggi dan boleh menghakis serta melemahkan permukaan tali.

Individu yang tidak dapat menguasai Seni Simpulan & Ikatan yang mudah
diberi dengan gelaran sebagai "Butal" yang membawa maksud Buta Tali.

BAGAIMANA CARA MENYIMPAN TALI
Cara pertama adalah dengan melengkar tali dari tengah arah ke luar di atas permukaan yang rata dan bersih. Jika permukaan tersebut adalah kayu lapis pastikan tiada habuk kayu yang mungkin secara mikro melukakan serat dalam tali. Sebaik-baiknya kayu lapis tersebut dilapik menggunakan kertas bersih.

Cara kedua adalah dengan menggulung tali dan di sangkut pada dinding, penyangkut tersebut hendaklah bersih, tumpul dan panjang supaya tali yang disangkut tidak tersentuh dinding bagi mengelakkan sentuhan lembapan dan sebagainya. Tali dari jenis rami-manila hendaklah di minyakkan dengan cara menggunakan berus halus yang dicelup minyak petrol atau minyak kelapa dan diratakan supaya menyerap ke dalam serat tali.

Tali yang menjalani proses urutan serat (yarn kneading) adalah kategori tali yang di rawat dan perlu di rehatkan daripada kegunaan sehingga di fikirkan sesuai. Tali yang di rawat hendaklah di simpan melengkar di atas para dan bukannya di sangkut supaya serat tali tersebut dapat di rehatkan dari sebarang tanggungan beban fizikal.

Tali yang di bersihkan dengan cara basuhan air hendaklah dikeringkan dalam keadaan menjalar dan tergantung dalam suhu bilik dengan pengaliran udara yang cergas.

Tahukan anda? Tali tidak boleh di basuh kecuali keadaan fizikalnya memerlukan pembersihan kaedah basahan. Tali hanya boleh di basuh menggunakan bahan kimia yang di khaskan atau di basuh menggunakan campuran air suam dan sedikit sabun. Tali tersebut tidak boleh di rendam sebaliknya menggunakan kain untuk mengurut sehala pada tali tersebut.

Tali tidak boleh simpan melengkar di atas lantai simen kerana lantai simen mengeluarkan wap pada malam hari dan ini akan membuat tali itu menyimpan lembapan dan dalam jangka yang lama tali akan reput.

Tahukah anda? Dalam ujikaji fundamental yang di jalankan, lantai simen yang di sapukan dengan cat selepas kering di telangkupkan gelas semalaman akan menghasilkan embunan pada keesokan harinya.

Jangan letak tali di atas pasir untuk mengelakkan butiran pasir halus memasuki celah serat tali dan melukakan serat-serat tersebut semasa tali digunakan secara cergas. Luka-luka ini akan mengakibatkan tali boleh kehilangan daya dan putus jika digunakan bagi mengangkat beban.

MEMBERSIHKAN TALI
Pembersihan cara kering adalah menggunakan berus halus untuk membersihkan habuk dan debu yang mungkin terdapat pada permukaan tali. Pembersihan cara basah adalah dengan menggunakan kain kapas atau polyester di celup dalam air sabun yang suam dan di lurut sehala sepanjang tali bagi menghilangkan kotoran minyak dan tanah yang melekat pada permukaan tali.

Adakah haiwan berbulu ini seorang Pengakap? tidak, ia hanya seekor kucing.

MENGERINGKAN TALI
Tali yang dibersihkan dengan cara basuhan air hendaklah dikeringkan dalam keadaan menjalar dan tergantung dalam suhu bilik dengan pengaliran udara yang cergas.

MEMATIKAN HUJUNG TALI
Tali dari jenis kermantle yang digunakan oleh Pengakap dan pendaki gunung sebagai contoh mempunyai serat bahagian tengah yang boleh bergerak dan terlucut jika hujungnya tidak di matikan dengan kemas.

Pelbagai kaedah di gunakan untuk mematikan hujung tali; tali kermantle boleh di bakar hujungnya sehingga cukup cair dan di biarkan kering dan kemas. Manakala tali pintalan pula di matikan dengan ikatan atau anyaman. Sila lihat bahagian perlaksanaan jenis-jenis ikatan yang boleh di gunakan untuk mematikan hujung tali.

MENYELENGARA ATAU MERAWAT TALI
Tali hendaklah di anginkan dalam tempoh yang tertentu jika tidak di gunakan dalam jangkamasa yang lama bagi mengelakkan penghasilan debu tali (di kenali oleh masyarakat tempatan dengan panggilan bubuk) yang boleh mereputkan. Caranya dengan membawa tali keluar dari tempat simpanan atau bilik dan di jemur dibawah tempat yang teduh.

Tali yang telah di gunakan dalam aktiviti bebanan hendaklah di rawat sebelum di simpan. Rawatan tersebut di panggil “Yarn Kneading”, proses mengurut tali dari hujung ke hujung setiap inci. Dengan proses urutan ini juga kita dapat mengenalpasti bahagian mana yang rosak dan berkemungkinan putus dan berisiko tinggi.

6 comments:

  1. Kulit Buku tu tak sesuai lah mcm buku biography jer hehehhe

    ReplyDelete
  2. tatau plak abg famie ada kluarkan buku, mana mau bli nih

    ReplyDelete
  3. How come abg famie lupe nk bgtau mne nk dpt dat book??
    Bru tringat lolx da almost 2 years win mnunggu jwapan.. huhu...

    QUOTE muiz said...
    Kulit Buku tu tak sesuai lah mcm buku biography jer hehehhe
    September 22, 2008 12:56 PM

    Me Sokong kate2 muiz!

    ReplyDelete
  4. Owh yeah owh yeah!!

    Kucin 2 KIUT gler!!
    Cmnie nk aja poppy bwat manuk gak arhh..
    :DD

    ReplyDelete
  5. Kulit buku tak sesuai is exactly the same thing what BP House told me. These books haven't been publish yet. The Secretary General of Scouts National HQ is still reviewing the contents. Kinda hard for a newbie to get thru for first time.

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum...trima kasih tuk maklumat ni...semoga bermanfaat untk semua

    ReplyDelete

Do leave a comment. If you hate me... leave two.