Wednesday, September 24, 2008

Menjadi Seorang Pengakap...

Mengapa anda memilih untuk menjadi seorang Pengakap ?

Untuk menjadi seorang Pengakap yang baik adalah untuk menjadi seorang insan yang berguna untuk agama, bangsa dan negara. Pernahkah anda terfikir bagaimana anda boleh melengkapkan diri anda dengan kriteria yang sedimikian dan mengamalkannya selagi anda hidup?. Mari kita renung sejenak apa yang dipesan oleh Lord Baden Powell of Gilwell semasa Pengakap sedang tersebar luas diseantero dunia pada awal tahun 1910.


“I had an idea, I saw a vision,

now we have a movement.

But if we don’t watch out……….

we will end up only having an organization.”

- Lord Baden Powell -

Pernahkah anda membayangkan bagaimana Pengakap ini mampu menjadi sebuah pertubuhan yang begitu besar dengan hanya bermula dengan sebuah perkhemahan percubaan 20 orang pertama di sebuah Pulau yang bernama Pulau Brownsea. Pada zaman itu ada juga pertubuhan belia lain yang agak terkenal namun tidak sehebat Pengakap antaranya ialah Boy’s Brigade dan Red Crescent. Apa yang membezakan antara Pengakap dengan Boy’s Brigade, Red Crescent dan lain lain pertubuhan belia yang ada di negara kita sekarang ini, cuba renungkan dan kita akan bincangkan dalam artikel yang akan datang dari masa ke semasa.

Apabila kita menyertai pergerakan Pengakap, kita haruslah berusaha untuk menjadi seorang Pengakap yang baik jika tidak yang terbaik. Perkataan “baik” disini bermakna bagus, perkataan “bagus” disini bermakna bijak dan perkataan “bijak” disini meliputi dalam semua bidang yang kita ceburi, didalam semua keadaan dan dimana sahaja. Kita tidak perlu menumpukan perhatian terhadap perkataan “terbaik” cukup untuk anda mencapai tahap “baik” kerana apabila anda sudah berada pada tahap itu maka terbaik itu adalah dihadapan mata.

Apabila dikatakan Pengakap yang baik apa yang anda dapat gambarkan tentang seseorang itu?

Secara ringkasnya begini,

Jika sifulan itu adalah lelaki maka dia adalah lelaki yang hampir kepada kesempurnaan, jika dia adalah seorang suami maka dia adalah suami yang baik, penyayang dan jujur. Jika dia menjadi seorang bapa maka dia adalah seorang bapa yang baik, Bijak, Cerdik, Pintar, penyayang. Jika dia adalah seorang guru dia adalah seorang guru yang baik, tegas, adil dan bersifat seorang pendidik. Jika dia adalah seorang pekerja dia adalah seorang pekerja yang berdisiplin, setia serta jujur kepada majikan. Jika dia adalah majikan dia adalah seorang majikan yang adil dan bijak.

Jadi jika anda renungkan secara terperinci peribadi seseorang yang bergelar Pengakap, dia akan meminimumkan sifat sifat negatif dan mengamalkan sifat yang positif seperti yang diterangkan.

Pengakap itu tidak bodoh.

Bermakna Pengakap itu mestilah seorang yang cerdik, bijak dan sebagainya. Semasa awal penemuan pergerakan ini dahulu Lord Baden Powell selalu memberi penekanan terhadap latihan permerhatian yang boleh membantu pengakap itu untuk meningkatkan ilmu kemahirannya sebagai seorang pengakap. Penulisan beliau didalam buku Scouting for boys telah banyak membantu para Pengakap diseluruh dunia untuk menjalankan aktiviti berpandukan dan merujuk kepada isi didalam buku itu.

No comments:

Post a Comment

Do leave a comment. If you hate me... leave two.